Friday, October 23, 2009

Jom Edit Gambar...



Hobi aku masa lapang adalah mengedit gambar... aku memang suka edit-edit gambar ni, tak kira la potrait ka, landskap ka, dan apa-apa saja yang berkaitan gambar. Jadi aku nak kongsi la skit ilmu-ilmu yang aku ada bagi mereka yang nak edit gambar. Aku selalu guna Adobe Photoshop, jadi sapa-sapa yang ada bagusla. Bagi yang takde korang leh download dari tenet. Aku ada jumpa link untuk Adobe Photoshop CS4, baru tu.. aku pun guna Adobe Photoshop CS3 ja.

Apa yang aku nak kongsi dalam post hari ni adalah, bagaimana nak gunakan curve. Apa fungsi curve ni? Curve ni adalah benda paling senang lam mengedit gambar, korang guna mouse ja tarik2 line sampai korang rasa puas hati ngan gambar korang tu. Langkah-langkah yang perlu korang buat adalah:

1) Open la gambar yang korang nak edit tu. Bila dah open, korang jangan lupa copy gambar tu. Bukan apa mana tau time edit tu gambar tu rosak, korang ada backup.

2) lepas dah copy gambar tu, jorang pergi kat Image > Adjustment > Curves. Kalau susah sangat korang tekan je CTRL+M, lagi cepat... hehehehe..

3) lepas korang dah tekan CTRL+M, dia akan kluar window curves. Akan ada garis selintang korang main2 la ngan garis-garis tu sampai korang rasa puas hati ngan gambar tu. untuk dapatkan gambar yang best korang buat la dua lekuk kat garis tu jadi cam S. Mesti korang puas hati.

4) Bila dah puas hati, korang leh la save gambar tu.. SELAMAT MENCUBA!!!!

Contoh gambar-gambar yang aku edit gunakan curves:
SEBELUM

No comments:

Post a Comment